Kasvava ja kukoistava Helsinki

Blogi, Kaupunkipolitiikka 15:18

Helsinkiin muuttaa yhden vaalikauden aikana suomalaisen pikkukaupungin verran uusia asukkaita. Meidän tehtävänämme on huolehtia, että kaikille helsinkiläisille riittää koteja ja lapsille hyviä kouluja, että hyvä ja kattava joukkoliikenne palvelee asukkaita kaikkialla Helsingissä ja että jokaisessa kaupunginosassa on turvallista ja viihtyisää asua ja elää.

Vaikka Helsingissä moni asia on hyvin, myös parannettavaa riittää. Vanhusten kotihoitoon ja palveluasumiseen on saatava lisää resursseja. Arvokas vanhuus kuuluu kaikille. Edellisellä vaalikaudella Helsinki poisti SDP:n aloitteesta terveyskeskusmaksut. Nyt meidän on kyettävä poistamaan myös terveyskeskusjonot. Haluamme, että helsinkiläiset pääsevät jonotta ja maksutta hoitoon.

Laadukas varhaiskasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Helsinki on tehnyt kuluneella vaalikaudella edistyksellistä politiikkaa, kun maan hallituksen päätöksistä huolimatta lapsilla on säilytetty subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja ryhmäkokoja ei ole suurennettu. Tulevalla vaalikaudella on varhaiskasvatuksesta tehtävä maksutonta. Helsingillä on mahdollisuus olla edelläkävijä tässä uudistuksessa. Maksuton varhaiskasvatus poistaa kannustinloukkoja ja lisää lasten ja perheiden tasa-arvoa. Helsingillä on varaa panostaa perheisiin. SDP:lle on tärkeää, että koulut sijaitsevat lähellä kotia, että lasten koulutie on turvallinen ja että koulurakennuksissa ei ole sisäongelmia. Homekoulut on korjattava. SDP on vaatinut opetukseen lisää resursseja kuluneen vaalikauden aikana. Kaupunkiin syntyy ja muuttaa jatkuvasti lisää lapsia, mutta koulutukseen ei ole panostettu samassa määrin. Koulut eivät enää saa olla leikkauskohde.

SDP haluaa olla rakentamassa Helsinkiä, jossa kaikki pidetään mukana. Vaadimme jokaiselle nuorelle opiskelu-, työ- tai harjoittelupaikkaa peruskoulun jälkeen. Meillä ei ole varaa jättää yhtään nuorta tyhjän päälle – ei inhimillisesti eikä taloudellisesti.

Kaikilla suurkaupungeilla on yksi yhteinen ongelma – asumisen hinta. Kasvava kaupunki tarvitsee kipeästi lisää asuntoja, jotta jokaiselle helsinkiläiselle löytyy sopivan kokoinen ja kohtuuhintainen koti. Sosialidemokraattien aloitteesta kaupungin vuosittainen asuntotuotantotavoite nostettiin 7000 asuntoon. Tulevalla vaalikaudella on päästävä vähintään tuohon tavoitteeseen. Vain rakentamalla lisää asuntoja, voimme turvata sen, että Helsingissä voi asua kohtuuhintaan.

Helsinkiä kehutaan sekä ainutlaatuisena asuinpaikkana että matkailukohteena sen puhtauden, turvallisuuden ja elävän kaupunkikulttuurin vuoksi. Helsinki ei ole kuitenkaan ainoastaan kaupunkikulttuurin edelläkävijä, vaan kaupungissa on myös tehty tulevaisuuteen luotaavia ratkaisuja niin energiapolitiikassa kuin kaupunkisuunnittelussakin. Elävä kaupunkikulttuuri houkuttelee Helsinkiin matkailijoita, bisnestä ja uusia asukkaita. Nämä kaikki rakentavat kasvua, jonka avulla Helsinki voi huolehtia kaikista asukkaistaan, tarjota riittävästi koteja, hyviä kouluja, hoivaa ja huolenpitoa sitä tarvitseville, maailman parhaan joukkoliikenteen sekä upean luonnon kaupungin sylissä.

Kuntavaaleissa sinä voit antaa oman äänesi sellaiselle kaupungille, jossa itse tahdot elää, asua, viihtyä, opiskella ja tehdä työtä.

Hanna Isbom