Kai Törnblom (1937–2012) In Memoriam

Risto Kolanen, Lauttasaari-lehti 3.1.2013

Ystävällinen juristi, virkamies, kokoava yhdistystoveri, auttavainen ihminen on poissa. Varatuomari Kai Törnblom kuoli marraskuulla aivohalvauksen aiheuttamiin seuraamuksiin. Hän joutui jättämään liikenneministeriön viestintähallinto-osaston päällikön (ylijohtajan) tehtävän 55-vuotiaana vuonna 1992 samantyyppisen sairaskohtauksen takia.

Kai Törnblom syntyi 9.3.1937, joten hän ehti keväällä täyttää 75 vuotta. Hän kävi Suomalaisen yhteiskoulun, oli sotilasarvoltaan yliluutnantti ja valmistui oikeustieteen kandidaatiksi 1964. Opiskeluaikana seurallinen mies oli oikeusopiskelijajärjestö Pykälän isäntä.

Törnblom toimi KHO:n esittelijänä 1967–70, Helsingin apulaiskaupunginsihteerinä 1971–72 ja nimitettiin hallitusneuvokseksi liikenneministeriöön jo 1972. Hän eteni viestintähallinto-osaston ensimmäiseksi ylijohtajaksi ja oli keskeisesti muokkaamassa viestintäasioita osaksi ministeriötä.

Törnblom vaikutti myös Finnairin ja Yleisradion hallintoneuvostoissa. Hän joutui jättämään tehtävänsä, osin sairauden takia, osin ainakin omasta mielestään myös silloisen hallituksen ministereiden painostuksesta.

Kai Törnblom halusi lautamieheksi, hyvin poikkeavasti koulutettuna varatuomarina, kun alioikeusuudistus tuli suuriin kaupunkeihin vuoden 1993 lopussa. Se oli mahdollista, koska hän ei toiminut tuomarin tai asianajajan ammatissa, vaan teki pitkän virkauran valtiolla. Vaimo Maija-Liisa oli silloin käräjätuomari. Tämä oli varmasti ainutkertainen puolisoyhdistelmä, josta Kai sai työtarmolleen tyydytystä vuosiksi 1993–2000.

Kunnallispolitiikassa Kai Törnblom vaikutti peräti neljä kautta eli 16 vuotta kiinteistölautakunnan jäsenenä 1973–1988. Se on kuntapolitiikan ykköspaikkoja. Hän sai paikan ensin Sos.dem. lakimiesten, sitten Lauttasaaren sos.dem. yhdistyksen kuntavaaliehdokkaana, viimeksi vuonna 1984. Lautakunnan sisällä Kai oli mm. tonttijaoston ja asuntoasiainjaoston varapuheenjohtaja 1983–84 sekä talojaoston puheenjohtaja 1985–86. Lisäksi hän oli lukuisten kiinteistöyhtiöiden hallinnossa; nämä tehtävät alkoivat jo virkamiehenä, kaupunginsihteerinä.

Kai Törnblom tuli jälkeeni Lauttasaaren demareiden puheenjohtajaksi 1998–99, jolloin mieleeni jäivät monet hauskat pikkujoulukokoukset Puistokaari 6 A:ssa Törnblomien kotona. Tarjoilu oli aina samaa: nakit & perunasalaatti & oluet, kaikkea kohtuudella tai ehkä nakkeja ylikin… Jouluinen keskustelu virisi niissä hyvin. Yhdistys sai kotisivut yhtenä ensimmäisistä, Internet-nimikin taisi alkaa: ”kait…”

Törnblomin puheenjohtajakauden lopulla Lasy antoi ensimmäiset kriittiset kannanotot Helsingin merentäyttörakentamisesta ja Yleiskaava 2002 suunnitelmista, sen kehityskuvista. Törnblomilla oli tietysti pohjaa perusteltuun arvioon ja Helsingin merellisten arvojen puolustamiseen kiinteistölautakunnan pitkäaikaisena jäsenenä.

Viimeisen kerran näin Seppo Väisäsen kanssa Kain Lauttasaarentiellä muutama vuosi sitten. Hän tuli vanhoille kotikulmille asioimaan Kalevankadulta, jonne muutti, kun vaimo jäi käräjäoikeudesta eläkkeelle.

Ihmisenä Kai Törnblom rakasti luontoa ja koiria sekä lomailua Lammin mökillä. Siunaus toimitettiin perhepiirissä Agricolan kirkossa.

Lauttasaaren sosialidemokraatit ja Kai Törnblomin yhteistyökumppanit saarella ja muualla kunnioittavat hyvän elämäntyön tehneen ihmisen muistoa.

(Muistokirjoitus saaren vaikuttajasta ja liikenne- ja viestintädemarista ilmestyi Lauttasaari-lehdessä 3.1.2013)