Kristiina Salonenshared image on Instagram

Suvivirsi, mansikkakakku, tikkujäätelöt ja lasten leikki. Niistä oli Sinilinnun kevätjuhla tehty. Pienen käärön kanssa me äidit sinne syksyllä menimme. Ja tänään seurasimme leikkivien taaperoiden iloista vilskettä ja melskettä. Niin, se nopeaan kulkeva aika. Näin se konkretisoituu. Ja ah, se kaunis kevätjuhlien haikeus. #sinilintu #vauva #kevätjuhlakristiinasalonen

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Niinistöltä hyvä veto hakea jatkokautta ilman puoluesidonnaisuutta. Puoluepolitiikan ulkopuolisuus vetoaa niin meillä kuin muuallakin.

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Läntisen Uudenmaan kuntajohtajia ja kansanedustajia koolla Karkkilassa. Kuntien ajankohtaisten asioiden ohella tuskaillaan yhdessä sotea.

Nasima Razmyarshared tweet on Twitter

Tämä viikonloppu oli joukkueiden. 💪Kaunis kiitos kullasta joukkuevoimistelijoille, lentopallojoukkueellemme onnea tuleviin mmkisoihin.

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

HOK-Elannon vaaleissa jäsenen ja osuustoiminnan asialla

HOK-Elannon edustajiston vaalit ovat Suomen ylivoimaisesti mittavin liikeyrityksen ylimmän päättävän elimen valintaprosessi. Valinnan tekevät vain ja ainoastaan HOK-Elannon 600 000 jäsentä. Euromäärät eivät ratkaise vaan kaikilla jäsenillä on sama yksi ääni.

HOK-Elannon tulos ei valu sijoittajille ja osakkeenomistajille eikä se päädy veroparatiiseihin. Osuusliikkeen tulos käytetään jäsenten hyväksi mm. bonuksina ja osuuspääoman korkona sekä palveluiden kehittämiseen.

Menestyvä osuustoiminta herättää myös kateutta ja yrityksiä vaikeuttaa sen toimintaa. Kokoomuslainen pääministeri tilasi puolitoista vuotta sitten konsulttiraportin yritystoiminnan kehittämisestä. Yksi sen johtopäätös oli, että ”Taloudellisen tehokkuuden näkökulmasta osuustoiminta ei ole omistusmuotona optimaalinen ratkaisu dynaamisessa, integroituneessa ja nopeasti muuttuvassa nykymaailmassa.”

Voisi luulla, että osuustoiminnan menestys kertoo päinvastaisesta, mutta kyse on ”väärin menestytty” -tapauksesta, kun se ei ole rikastuttanut yksityisiä suuromistajia. Samojen ajattelijoiden mielestä pahaa omistusta on myös sellainen, joka säilyy suomalaisissa käsissä.

Sosialidemokraatit korostavat osuustoiminnan merkitystä kotimaisena ja kansanvaltaisena yritysmuotona ja vastuullisena liiketoimintana. Kannamme vastuuta ympäristöstä, henkilökunnasta ja myös niistä olosuhteista, joissa eri puolilla maailmaa valmistettavat tavarat on tuotettu.

HOK-Elanto on Suomen johtava luomutuotteiden ja Reilun kaupan tuotteiden tarjoaja. Kotimaiset elintarvikkeet muodostavat ylivoimaisen enemmistön HOK-Elannon myymistä elintarvikkeita. Tällä tiellä on hyvä jatkaa.
Taloudellinen tehokkuus ja kustannusten hallinta antaa osuusliikkeelle mahdollisuuden tarjota tuotteita ja palveluita edullisesti. Prismoissa, S-marketeissa ja Alepoissa toteutettu halpuutus on tästä ajankohtainen osoitus. Kohtuullisilla hinnoilla HOK-Elanto auttaa pienituloisia kotitalouksia selviytymään arjestaan.

Sosialidemokraateilla on HOK-Elannon vaaleissa eniten ehdokkaita, kaikista HOK-Elannon toimialueen kunnista ja kaupunginosista. Äänestämällä voi edistää myös oman lähialueen palveluiden kehittämistä.
Ääni sosialidemokraateille on ääni jäsenten edun, tasavertaisuuden ja vastuullisen yritystoiminnan puolesta.

Erkki Tuomioja
HOK-Elannon SDP:n edustajistoryhmä