SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

HOK-Elannon vaaleissa jäsenen ja osuustoiminnan asialla

HOK-Elannon edustajiston vaalit ovat Suomen ylivoimaisesti mittavin liikeyrityksen ylimmän päättävän elimen valintaprosessi. Valinnan tekevät vain ja ainoastaan HOK-Elannon 600 000 jäsentä. Euromäärät eivät ratkaise vaan kaikilla jäsenillä on sama yksi ääni.

HOK-Elannon tulos ei valu sijoittajille ja osakkeenomistajille eikä se päädy veroparatiiseihin. Osuusliikkeen tulos käytetään jäsenten hyväksi mm. bonuksina ja osuuspääoman korkona sekä palveluiden kehittämiseen.

Menestyvä osuustoiminta herättää myös kateutta ja yrityksiä vaikeuttaa sen toimintaa. Kokoomuslainen pääministeri tilasi puolitoista vuotta sitten konsulttiraportin yritystoiminnan kehittämisestä. Yksi sen johtopäätös oli, että ”Taloudellisen tehokkuuden näkökulmasta osuustoiminta ei ole omistusmuotona optimaalinen ratkaisu dynaamisessa, integroituneessa ja nopeasti muuttuvassa nykymaailmassa.”

Voisi luulla, että osuustoiminnan menestys kertoo päinvastaisesta, mutta kyse on ”väärin menestytty” -tapauksesta, kun se ei ole rikastuttanut yksityisiä suuromistajia. Samojen ajattelijoiden mielestä pahaa omistusta on myös sellainen, joka säilyy suomalaisissa käsissä.

Sosialidemokraatit korostavat osuustoiminnan merkitystä kotimaisena ja kansanvaltaisena yritysmuotona ja vastuullisena liiketoimintana. Kannamme vastuuta ympäristöstä, henkilökunnasta ja myös niistä olosuhteista, joissa eri puolilla maailmaa valmistettavat tavarat on tuotettu.

HOK-Elanto on Suomen johtava luomutuotteiden ja Reilun kaupan tuotteiden tarjoaja. Kotimaiset elintarvikkeet muodostavat ylivoimaisen enemmistön HOK-Elannon myymistä elintarvikkeita. Tällä tiellä on hyvä jatkaa.
Taloudellinen tehokkuus ja kustannusten hallinta antaa osuusliikkeelle mahdollisuuden tarjota tuotteita ja palveluita edullisesti. Prismoissa, S-marketeissa ja Alepoissa toteutettu halpuutus on tästä ajankohtainen osoitus. Kohtuullisilla hinnoilla HOK-Elanto auttaa pienituloisia kotitalouksia selviytymään arjestaan.

Sosialidemokraateilla on HOK-Elannon vaaleissa eniten ehdokkaita, kaikista HOK-Elannon toimialueen kunnista ja kaupunginosista. Äänestämällä voi edistää myös oman lähialueen palveluiden kehittämistä.
Ääni sosialidemokraateille on ääni jäsenten edun, tasavertaisuuden ja vastuullisen yritystoiminnan puolesta.

Erkki Tuomioja
HOK-Elannon SDP:n edustajistoryhmä