Helsingin ja Tallinnan sosialidemokraatit: Tunnelisuunnitelma tervetullut

Ajankohtaista, Kannanotot, Kaupunkipolitiikka 11:24

Helsingin ja Tallinnan sosialidemokraatit ottivat ilolla vastaan uutisen, jonka mukaan esiselvityksen perusteella Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli on mahdollista saada kannattavaksi ja tunnelin rakentaminen tulisi tutkia huolella. Kaupunkien välisessä laivaliikenteessä kulkee vuosittain yli 8 miljoonaa ihmistä ja kymmenet tuhannet ihmiset käyvät töissä lahden yli.

”Näinä aitojen aikoina Eurooppa tarvitsee kipeästi lisää uusia yhteyksiä. Siksi olen erityisen iloinen, että suunnitelma tunnelin rakentamiseksi etenee juuri nyt. Helsingillä ja Tallinnalla on jo pitkään ollut vahva tahto syventää kaupunkien välistä yhteistyötä. Tämä pitkän tähtäimen hanke on siitä esimerkki. Toteutuessaan sillä on moniulotteinen merkitys niin taloudelle kuin kaupunkien kulttuurille ja kasvun mahdollisuuksille.” sanoo Helsingin Sosialidemokraattien puheenjohtaja Pilvi Torsti.

”Puolustan vahvasti Tallinnan ja Helsingin lähentymistä, ja näen, että tunnelihanke on merkittävä tekijä tässä yhteistyössä. Odotan kaupunkien muodostavan tulevaisuudessa tiiviin, taloudellisesti kilpailukykyisen, Tukholmaan verrattavan alueen yli miljoonan asukkaansa voimin. ” toteaa Tallinnan sosialidemokraattien puheenjohtaja Anto Liivat.

Helsingin ja Tallinnan sosialidemokraatit haluavat tiivistää kaupunkien yhteistyötä entisestään. ”Helsingin ja Tallinnan muodostama kaksoiskaupunki voi nousta Itämeren ykköskohteeksi talouden, turismin ja elinkeinoelämän näkökulmasta.” toteavat Torsti ja Liivat.