Helsingin Demarit: Kouluverkkouudistuksessa kuunneltava myös kaupunkilaisten ääntä

Helsingin sosialidemokraattinen valtuustoryhmä vaatii, että tulevassa kouluverkkouudistuksessa huolehditaan toimivista lähipalveluista ja kuntalaisten kuulemisesta. SDP:n ryhmä on valmis säästöratkaisuihin, kunhan ne toteutetaan harkiten ja opetuksen laadusta tinkimättä. Kaupungin taloustilanne on tiukka, mutta sosialidemokraattien mielestä poliittisilla päätöksillä tulee tukea helsinkiläisten perheiden arkea. Tässä päämäärässä keskeisintä on lähipalvelujen turvaaminen.

SDP:n ryhmä tukee Käpylän yhtenäiskoulun säilyttämistä. ”Yhtenäiskoulun idea on poikkeuksellinen, ja koulun pedagogiset näytöt puhuvat puolestaan. Ei pidä korjata sellaista, mikä ei ole rikki.” toteaa SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki. ”Yhtenäiskoulun oppilaiden vanhemmat ovat pyrkineet etsimään ratkaisuja, joissa voidaan saada aikaan riittäviä säästöjä. Sosialidemokraattinen ryhmä tukee esitystä, jossa selvitetään vaihtoehtoista tilaratkaisua yhtenäiskoulun lakkauttamisen sijaan. Myös oppilaaksiottoalueen laajentamista on selvitettävä.”

SDP:n valtuustoryhmä katsoo, että Tapanilassa olisi säilytettävä koulu, ja että Puistolan Nurkkatien koulun, kirjaston ja varhaiskasvatuksen synergiaa on edelleen vahvistettava. ”Kaupunkilaiset ovat lähteneet innokkaasti hakemaan ratkaisuja, eikä pelkästään vastustamaan koulujen lakkauttamisia. Jo nyt näyttää olevan syntymässä hyviä kompromisseja oppilaiden vanhempien esityksestä. SDP haluaa kuulla kaupunkilaisten ääntä kouluverkkouudistuksessa. ” toteaa opetuslautakunnan jäsen Ville Jalovaara.