Helsingin budjetti 2018: Talouden hedelmät suunnataan koulutukseen ja vanhusten hyvään hoivaan

Helsingin kaupunginvaltuustoryhmät ovat päässeet sopuun koskien vuoden 2018 talousarviota. Helsinki suuntaa ensi vuonna merkittäviä panostuksia lasten ja nuorten sekä ikäihmisten palveluihin.

SDP:n ryhmä on erityisen tyytyväinen, että budjetissa näkyvät ryhmän tavoitteet kasvun hedelmien suuntaamisesta päiväkoteihin ja kouluihin sekä vanhusten hyvään hoivaan. Kaupunkistrategiassa linjatut merkittävät panostukset asuntotuotannon lisäämisestä ja maksuttomasta varhaiskasvatuksesta toteutuvat. SDP painotti budjettineuvotteluissa palveluihin panostamisen lisäksi vastuullista taloudenpitoa.

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma on tyytyväinen budjettitulokseen: ”Helsingin ensi vuoden budjetti luo edellytykset tasa-arvoiselle kaupungille. Pidän merkittävänä, että kaupunki suuntaa nyt huomattavia lisäpanostuksia kouluille, jotta jokainen lapsi saa tarvitsemaansa tukea ja opetusta sekä ikäihmisten hyvään hoivaan.”

Ryhmälle tärkeät tavoitteet lasten ja nuorten harrastustakuun toteuttamisesta sekä varhaiskasvatuksen laadun varmistamisesta toteutuvat. Kasvavassa kaupungissa on tärkeää, että kaikille lapsille riittää päiväkotipaikkoja ja että varhaiskasvatuksen laatu säilyy hyvänä.

SDP:n ajamana tavoitteena Helsinki kohdentaa lisäresursseja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn.

Helsinki edistää myös koululaisryhmien maksutonta liikkumista joukkoliikenteessä. Tämä takaa kaikille koululaisille koulun sijainnista riippumatta tasavertaisen mahdollisuuden nauttia kaupungin monipuolisesta luonnosta ja kulttuuritarjonnasta. Tämän lisäksi kaupunki edistää keskustan terveyskeskuksen suunnittelun etenemistä, niin että keskustan terveyskeskus voisi aloittaa toimintansa viimeistään vuoden 2020 aikana.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma