Haagan Ty: Valtion omistajaohjaus osaaviin käsiin!

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala toteaa valtioneuvoston periaatepäätöksessä, että valtion tulee näyttää esimerkkiä yritysvastuuseen liittyvissä
kysymyksissä. Saman päätöksen mukaan valtio omistajana tukee työllisyyttä ja edistää yhteiskunnallisesti kestävää kehitystä ottaen huomioon myös työntekijöiden aseman.

Myös Suomen perustuslaki linjaa että ”jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.”

Valitettavasti valtionyhtiöiden viimeaikaiset päätökset eivät näytä tukevan tätä linjausta. Useilta aloilta löytyy esimerkkejä, joissa on toimittu täysin päinvastaisella tavalla.
Itellassa YT-neuvottelut seuraavat toisiaan. Tuoreimman päätöksen mukaan työtä siirretään Filippiineille. Neste -konserni teki viime vuonna yli 350 miljoonan euron suuruisen voiton ja jakaa yhteensä 97 miljoonan euron suuruiset jättiosingot, mutta uhkaa samaan aikaan ulosliputtaa suomalaisia tankkialuksia ja hävittää noin 130 suomalaisen merenkulkijan työpaikat.

Finnairilla henkilökunta teki joko ilmaista talkootyötä tai alensi palkkojaan mutta samaan aikaan yhtiön 18 ylemmän tason johtajaa sai yhteensä 2,8 miljoonan euron ylimääräiset bonukset. Myös Finnair on ulkoistanut: moottorihuollon SR Technicsille sekä esimerkiksi erillisiä lentoja Espanjaan.

Fortum suunnittelee uusia ulkoistuksia käyttö- ja kunnossapitoon Imatralla sekä Oulujoella. Surullista listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Valtionohjauksessa olevat yritykset ulkoistavat toimintaansa veroparatiiseihin tai maksattavat johtajiensa miljoonabonukset työntekijöiden selkänahasta, Tämä herättää kysymyksen, onko valtio ihmisiä varten vai päinvastoin. Ulosliputukset ja henkilöstövähennykset kasvattavat kestävyysvajetta heikkenevän työllisyyden myötä. Liiketoiminnan tulee olla voitollista mutta valtio-omisteisessa yrityksessä ei soisi voiton maksimoinnin olevan ensisijainen toimintaa ohjaava tekijä. Heidi Hautala kaipasi äskettäin vuoropuhelua valtion ja Solidiumin välille. Monet työttömäksi jääneet olisivat varmasti kaivanneet vuoropuhelua – tai tekoja – jo aiemmin.

Haagan työväenyhdistys ry