EU-seminaari veti salin täyteen

Helsingin ja Uudenmaan sosialidemokraattien yhdessä TSL:n kanssa järjestämä EU-seminaari keräsi runsaan joukon kuulijoita Paasitorniin torstaina 3.4. Seminaarin pääpuhujana oli SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen, joka puheessaan esitteli kolme merkittävintä globaalia haastetta, joihin sosialidemokraattien on vastattava Euroopan parlamentin vaaleissa. Nämä ovat Urpilaisen mukaan ilmastonmuutos, eriarvoisuuden kasvu ja sääntelemättömät rahoitusmarkkinat.

Toinen puhuja oli Euroopan parlamentin tiedotustoimiston päällikkö Pekka Nurminen, joka esityksessään kertoi, mistä Euroopan parlamentin vaaleissa päätetään. Nurminen selvitti alustuksessaan Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin toimintaperiaatteita. Hän muistutti, että nämä vaalit ovat erilaiset kuin aikaisemmin – nyt kansalaiset pääsevät valitsemaan myös komission puheenjohtajaa. Eurooppalaiset puolueet ovat ensimmäistä kertaa asettaneet kärkiehdokkaansa, ja suurimman puolueen ehdokkaasta tulee myös komission puheenjohtaja. Sosialidemokraattien ehdokas tehtävään on Martin Schultz.

Martin Schultzin entinen neuvonantaja Eila Nevalainen kertoi puheenvuorossaan Euroopan sosialidemokraattisen puolueen toiminnasta Euroopan parlamentissa. Nevalaisen mukaan sosialidemokraatit ovat joistain eroavaisuuksistaan huolimatta aattellisesti varsin yhtenäinen joukko Euroopan parlamentissa. Hän painotti, että Euroopan parlamentti käyttää merkittävää budjetti- ja lainsäädäntövaltaa, ja siksi vaaleissa todella on merkitystä, mitä puoluetta äänestää.

Illan päätteeksi eduskuntaryhmän viestintäsihteeri ja PES-aktivisti Dimitri Qvintus innosti seminaarin osallistujia vaalityöhön. Euroopan sos.dem. puolueen (PES) aktiivit ovat harjoitelleet Knock the vote -kampanjaa, jossa puolueen aktiivit kiertävät ovelta ovelle innostamassa ihmisiä äänestämään. Qvintus haastoi kaikki osallistujat vaalityöhön sekä perinteisille vaalikentille että sosiaaliseen mediaan. Innokkaita oven koputtajiakin yleistöstä löytyi.

Täältä löydät illan kaikki esitykset:

Jutta Urpilainen

Pekka Nurminen