SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Elämä opinto- ja nuorisotyössä – Olavi Huovinen (1951-2015) in Memoriam

Työväen Sivistysliiton Helsingin opintojärjestön tiedotus- ja kulttuurisihteerinä lähes 30 vuotta työskennellyt Olavi Huovinen kuoli äkilliseen sairaskohtaukseen 10.11.2015. Hän oli syntynyt 15.10.1951 Vantaan Kuninkaanmäessä rintamamies-isän rakentamaan mökkiin.

Olavia jäävät kaipaamaan Tuovi-vaimo, kaksi poikaa sekä lukuisa joukko ystäviä, sukulaisia ja työtovereita.

Brittimusiikki vei

Kuninkaantammen koulukaverukset kuuntelivat ensimmäisen kerran Beatlesia, ja maailma muuttui. Vaikka Olavi myöhemmin oli blues-miehiä, tuli käytyä Kulttuuritalolla Bluesbreakersin tai Jäähallissa Moody Blues– konserteissa, lapsuuden ystävä muistaa.

Olavi oli koko ikänsä innokas musiikin harrastaja, mielenkiinnon kohde 1960-luvun pop, ajaton rock, vanha rytmimusiikki ja brittiblues, jopa vähän jazz. John Lennonin kuolema v. 1980 sytytti kirjoittamaan Lippu-lehteen muistosanat.

Nuoresta saakka Olavi Huovisella oli taideharrastuksia. Piirustusopettajana toimi Hakunilan lukiossa innostava taiteilija Rauni Liukko. Olavin vartalo oli mallina yhdelle mieshenkilölle Liukon läpimurtoteoksessa ”Ruuhkaratikka” (1973), joka lähti liikkeelle syksyllä 1973 Vallilan varikolta. Hän muisteli usein ystävilleen kipsivalukokemuksiaan opettajan edessä.

Koululais- ja nuorisoaktiivi

Olavi Huovinen liittyi koululaisliikkeen mukana Sdp:n jäseneksi 1.2.1970 ja oli perusvantaalaisena vuosikausia pitkään Tikkurilan Ty:n jäsen. 1980-luvulla Olavi asui Kalliossa ja muutti viime kesänä Tapanilaan. Helsinkiläiset demarit muistavat hänet 30 vuoden ajalta opintojärjestön kouluttajana, kurssien pitäjänä ja radio-ohjelmien teosta.

Hän perusti v. 1974 Hakunilan sos.dem. nuoriso-osaston ja veti sitä; jäsenet olivat pitkälti ”Olkun” itse käymän Hakunilan yhteiskoulun lukiolaisia. Hän toimi SNK:n Vantaan aluejärjestön työntekijänä, yhtenä ensimmäisistä paikallisista työntekijöistä, ja sitten SNK:n kulttuurisihteerinä. Hän vaikutti Lipun graafiseen ilmeeseen ja myös piirsi lehteen.

Vuodet 1977-1980 Huovinen oli Vantaan nuorisolautakunnan jäsenenä ja 1973-76 varajäsenenä. Sen lisäksi hän vaikutti Pääkaupunkiseudun ammattikurssisäätiössä ja Helsingin kesäyliopiston säätiön valtuuskunnassa.

SNK:n jälkeen 1980-luvun alkupuolella Olavi Huovinen oli pitkään freelancerina – valokuvasi eri toimittajille ja teki lehtien ja julkaisujen taittoja. Hän oli tekemisissä myös Työväen Näyttämö -lehden ja Varusmiesliiton tiedotustoiminnan kanssa.

Elämäntyö TSL:n opintojärjestössä

Elokuulta 1986 lähtien hän työskenteli TSL:n Helsingin opintojärjestössä, josta työn alkuvaiheessa yksi kolmannes oli koko TSL:n kulttuuritoiminnalle. ”Silloin ei mitään CV:itä kyselty, vaan hyvät jätkät palkattiin hommiin, kun niitä kerran oli”, esimies muistelee. Olavi ja Tuovi tapasivat opintojärjestössä, Tuovin ollessa siellä opintosihteerinä jonkin aikaa.

Opintojärjestöllä oli paljon tilaisuuksia ja tapahtumia lapsista ikäihmisiin ja 1990-luvulta alkaen myös toimintaa työttömien parissa. Muoto muuttui ajan kanssa. Valokuvaus, radiotyö, myöhemmin digiopetus olivat Olavin monia osaamisalueita. Hän oli taitava taittaja sekä esitteiden tekijä, joka vastasi työuransa aikana lukemattomien kulttuuritapahtumien suunnittelusta ja toteutuksesta.

Olavi vastasi tiedottajana opintojärjestön visuaalisesta ilmeestä ja viestinnästä. Olavi ideoi, suunnitteli ja toteutti opintojärjestön kurssien lisäksi monia kulttuuritapahtumia, kuten Vuosaaren Minimaailma-festarit.

Haluaisin että Olkku muistetaan hienoista tiedotteistaan ja visuaalisesta silmästä valokuvauksen ja esitteiden taittamisen kautta. Suurin osa meidän visuaalisesta ilmeestä on Olkun käsialaa, viimeinen esimies muistaa.

Lähiradion 1988-2009 tekijä

Paikallisradiotoiminnan alettua, opintojärjestö sai v. 1988 luvan Lähiradioon yhdessä KSL:n, Folkhälsanin ja Kansan Radioliiton kanssa. Huovinen oli luomassa viestinnän historiaa TSL:ssa. aikana ennen tietoverkkoja ja internetiä. Olavi teki suuren osan elämäntyöstään Lähiradion ainoana palkattuna työntekijänä, Paasivuorenkadulla nykyisissä Paasitornin tiloissa.

Paitsi päätoimittaja, hän oli myös ohjelmistosuunnittelija ja tekniikasta vastaava, joka istui haastateltavan turvana studion lasin takana. Kymmenet järjestöt saivat äänensä kuuluviin radioaalloille Olavin tuella. Vaikka rahojen tiukalla ollessa TEOSTO- ja Gramex-maksuihin ei yhdistyksiltä aina rahaa löytynytkään, ohjelmat eivät loppuneet. Joustoa löytyi joustoa niin että tiukkojen aikojen ohi päästiin, TSL:n pääsihteeri muistaa.

Olavi oli myös kurssisihteeri ja kurssien avaaja ja hoitipa hän myös vahtimestarin tehtäviä tarvittaessa. Hänen piti päästä eläkkeelle ensi vuoden alussa, jota ennakoi muutto Helsinkiin keväällä.

Nuorten harjoittelijoiden ohjaaja

Olavi Huovinen oli vahvasti aatteellinen mies, mutta ei oppien perässä kulkija. Silmät olivat auki maailmaan. Hän oli useita puoluekokouskausia SDP:n kulttuuripoliittisen työryhmän jäsenenä tai sihteerinä.

Opintojärjestöllä oli harjoittelijoita Lähiradiossa, joita hän tuki ja kannusti; hyvin on heistä suurin osa sijoittunut eteenpäin ”Olkun ohjauksen” jälkeen, vaikka lähtökohdat eivät aina olleet parhaat mahdolliset. Kaikki he jäivät ohjaajan lähelle, usein hän heistä jutteli ja kertoi heidän onnistumisistaan senkin jälkeen, kun opintojärjestö luopui studiosta 2009 toimiston muuton jälkeen.

Jokainen meistä muistaa Olkun lämpimänä, myönteisenä ja hyväsydämisenä ihmisenä, jolla oli aina aikaa vaihtaa kuulumisia ja olla aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä ja valmis auttamaan. Työhönsä ja tehtäviinsä hän paneutui erinomaisen suurella tarmolla, oli aikataulu miten kireä tahansa.

Muistamme Olkun lämpimänä, myönteisenä ja hyväsydämisenä ihmisenä, jolla oli aina aikaa vaihtaa kuulumisia ja olla aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä ja valmis auttamaan. Työhönsä ja tehtäviinsä hän paneutui erinomaisen suurella tarmolla, oli aikataulu miten kireä tahansa. Hänen piti päästä eläkkeelle vuoden 2016 alkupuolella, jota ennakoi muutto Helsinkiin keväällä.

Tuttu hymyilevä, sosiaalinen hahmo ei enää seiso tauolla tai kurssilaisia odotellen Säästöpankinranta 6 C:n oven edessä pikkutakissa, poolopaidassa, kahvimuki ja tupakka kädessä. Me jäämme kaipaamaan hyvää toveria.

Risto Kolanen

Useiden TSL-Helsingin ja SNK-aikoja muistelleiden puolesta. Heitä olivat Tuomas Finne, Jarmo Kantosalo, Kaisa Koskinen, Merja Leskinen, Jouko Lindtman, Jouko Muuri, Arja Pennanen, Veikko Rytkönen, Harri Saksala ja Tero Tuomisto.

Kuvaaja: Irmeli Huhtala