SDPshared image on Instagram

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu. #opiskelija #huoltajakorotus #perhe #puoliväliriihi #silmänkääntötemppusosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Hallitus teki puoliväliriihessä huoltajakorotuksen perheellisille opiskelijoille, hyvä niin. Iso kuva on kuitenkin varsin toinen. Ensin hallitus leikkasi opiskelijoiden opintotuesta 86 euroa kuukaudessa ja sen jälkeen antoi puoliväliriihessä perheellisille opiskelijoille 75 euron huoltajakorotuksen. Lopputulos = perheellinen opiskelija saa 11 euroa vähemmän opintotukea kuin vuonna 2015. Näin tehdään oikeaoppinen silmänkääntötemppu.Sosialidemokraatit SDP

Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Asiakasmaksuja ei korotettu – kaikki voittivat

Pääministeri Sipilän hallitus on monella tavalla muuttanut hyvinvointivaltion perusteita, eikä vähiten terveyskysymyksissä. Terveys on ihmisille elintärkeää. Sairastuminen on aina suuri shokki. Se voi uhata koko henkilökohtaisen talouden perustaa. Sipilän hallitus on onnistunut tässä horjuttamistyössä erinomaisesti.

Terveydenhuollon kustannustaakan jako on sosialidemokratian ydintä. Kenellä on vahvimmat hartiat kantaa sairastumisen tai terveyden ylläpitämisen kustannuksia – kunnilla/valtiolla vai yksittäisellä ihmisellä? Sosialidemokraatit ovat koko olemassaolonsa ajan ajaneet verorahoitteista, yhteisvastuullista järjestelmää. Siinä vastuu kustannuksista on pääosin yhteiskunnan leveillä harteilla, ei yksittäisellä ihmisellä. Tämä linja on oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen.

Nyt Sipilän hallituksen sote-maksujen korotus esitys loukkasi tätä periaatetta hyvin rajusti. Pääkaupunkiseudun sosialidemokraattiset päättäjät eivät nielleet maksuasetuksen linjauksia, vaan päätimme esittää toisin. Kaikki alkoi Husin hallituksesta ennen joulua, kun se viimeisteli vuoden 2016 budjetin valtuustolle. Hallitus hyväksyi äänestäen, että Hus korottaa asiakasmaksuja vain indeksien verran, ei maksimia 30%. Tältä pohjalta budjetti tuli valtuustoon, missä kokoomus esitti maksujen korottamista noin 15% verran. Siitä äänestettiin ja kokoomus hävisi ehdotuksensa. Hus asiakasmaksut nousivat vain indeksien verran.

Espoon sote-lautakunta käsitteli maksuasetusta myös ennen joulua ja päätti palauttaa asian uuteen valmisteluun, koska esittelijä esitti täysmääräistä korotusta maksuihin. Asia tulee päätökseen tässä kuussa. Vantaan sote lautakunta päätti kolmisen viikkoa sitten, että sote maksuja nostetaan vain indeksien verran. Ja nyt Helsingin kaupunginhallitus julkisuusmylläkän jälkeen käveli apulaiskaupunginjohtaja Laura Rädyn yli ja päätti yksimielisesti korottaa maksuja vain indeksien verran ja säilyttää vuodesta 2013 voimassa olleen terveyskeskuskäynnin potilaalle maksuttomana. Tässä päätöksenteossa voittivat ensisijaisesti sairaat ja apua tarvitsevat. Toiseksi sosialidemokraatit, jotka jaksoivat uskoa muiden puolueiden tukeen ja ymmärrykseen rajujenkorotusten mielettömyydestä. Siitä kiitokset, koska yksin näitä asioita ei saada maaliin.

Maija Anttila
kaupunginvaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja